D'ACORD PER UNA EDUCACIÓ DE QUALITAT QUE GARANTISCA A
TOT L’ALUMNAT VALENCIÀ LES COMPETÈNCIES NECESSÀRIES PER AFRONTAR ELS REPTES DE
LA SOCIETAT VALENCIANA DEL SEGLE XXI
Eduardo
Bononad Sala. regidor del Grup Municipal d’EUPV - AC, fent ús de la
legalitat vigent, presenten al Plenari de la Corporació, per a la seua
aprovació, la següent
MOCIÓ
EXPOSICIÓ DE MOTIUS
Resulta evident que les actuacions dels
poders públics en els darrers anys han anat configurant un model d’escola
desfasada tant pel que fa als continguts com a propostes pedagògiques, que ha
marginat el valencià com a llengua pròpia del país, que ha promogut interessos econòmics i ideològics en contra
d’una escola pública i laica, que no ha sabut abastir els centres educatius
d’instal·lacions suficients i adequades, que s’ha caracteritzat per unes
retallades escandaloses en recursos materials i en dotació de professorat, i
que s’ha dotat de un sistema d’avaluació que promou la competitivitat.
Aquestes accions ens allunyen d’una educació
al servei del progrés econòmic i social, de la construcció d’una societat més
culta, humana i solidària, i del benestar i la felicitat dels ciutadans i de
les ciutadanes.
Afortunadament, aquesta situació de deixadesa
de l’administració educativa, tant en l’àmbit estatal com en l’autonòmic,
contrasta amb la tasca de molts ensenyants i el suport de moltes famílies que,
des d’aquesta realitat, han defensat a través de la història i continuen
defensant una escola publica, de qualitat i universal; sobre aquestes persones
construïm la nostra esperança.
És hora d’assumir un model educatiu de
qualitat, dotar-lo dels recursos materials i del professorat necessaris,
aplicar-lo amb el compromís i suport de la majoria de la ciutadania i de les
institucions, i fer-ne un seguiment continuat per tal que avance en línia amb
el consens adoptat.
És per tot açò que proposem al Plenari de
l’Ajuntament de Tavernes de la Valldigna l’adopció del següent
ACORD:
Proposar els canvis necessaris per a
construir l’escola valenciana del segle XXI que necessitem i que succintament
es descriu:
L’escola
valenciana del segle XXI ha de ser:
A
Valenciana
Una
escola valenciana no solament en llengua sinó també en continguts; arrelada en
la nostra tradició i també oberta al futur, a la ciència, les humanitats i la
tecnologia, i a un món com més va més pròxim. I, especialment, instrument
privilegiat en la revitalització i normalització de la nostra llengua i
cultura, i en la construcció d’un projecte polític de futur per al país.
B
Plurilingüe
Una
escola que proporcione una competència plurilingüe per a tot l’alumnat
valencià; que incloga el valencià com a llengua pròpia del país i del nostre
àmbit lingüístic, el castellà com a llengua cooficial i dues llengües
estrangeres dins l’etapa obligatòria; que tinga en compte els referents
lingüístics i culturals propis de l’alumnat immigrant, i
que convertisca tot l’alumnat en aprenent de llengües estratègic i
autònom, motivat per a aprendre durant tota la vida.
C
Intercultural
Una
escola descobridora de sabers pertinents sobre la diversitat cultural de la
societat, que fa prevaldre els valors democràtics i de respecte als drets
humans i que desenvolupa les capacitats necessàries per a “viure junts”. És a
dir, una escola que proporcione les estratègies i els elements de reflexió
necessaris per a la convivència pacífica i la cohesió social al si de la
societat valenciana.
D
Pública, gratuïta i laica
L’escola
valenciana ha de ser pública, gratuïta i laica, sense adoptar perfils diferents
per raó d’ideologia, llengua, situació geogràfica o nivell econòmic de
l’alumnat. Les lleis han de determinar un model d’educació pública i totalment
gratuïta per a tothom, amb centres dignes on puga assistir tot l’alumnat de la
seua àrea d’influència.
Centres
educatius plurals pel que fa a opcions ideològiques i religioses en un marc
democràtic i de respecte als drets
humans.
E
Inclusiva
Per
tal eradicar les desigualtats, l’escola valenciana ha d’estar oberta a tothom
sense restriccions, ha de considerar la diversitat com una riquesa i un recurs,
i ha de mantenir expectatives elevades pel que fa a les possibilitats de cada
un dels alumnes. Es plantejarà com a objectiu aconseguir que tots els escolars
desenvolupen la seua potencialitat màxima pel que fa al seu aprenentatge lingüístic
i acadèmic, i aconseguisquen la plena integració escolar i social,
independentment de la seua procedència geogràfica, del nivell sociocultural i
socioeconòmic de les famílies, de les competències comunicatives i experiències
culturals amb què arriben al centre, i de les seues aptituds i estil
d’aprenentatge i, per a aconseguir
aquest objectiu, es dedicaran els recursos necessaris. L’escola s’ha de
reconéixer per tant com un espai públic, amb tot el que això implica: un teixit
de relacions socials que té present la història i la memòria col·lectiva, i que
esdevé espai de vertebració de la societat i de projecció de la realitat com a
país.
Cal reforçar la
igualtat d’oportunitats d’una banda i també assegurar les actuacions
compensadores que la facen possible.
F
Democràtica
L’escola
valenciana ha de ser democràtica, ha de funcionar d’acord amb aquests valors i
ha de procurar projectar-los sobre l’entorn.
L’escola
només pot formar ciutadanes i ciutadans que practiquen la democràcia si aquesta
és l’ànima del funcionament de tot el sistema educatiu a tots els nivells.
Ha
de fer conéixer i assumir a l’alumnat els valors democràtics i de respecte pels
drets humans, ha d’implicar la comunitat educativa en el seu projecte educatiu
i establir pràctiques reals de participació.
G
Oberta i participativa
Per
a ser democràtica, l’escola ha de ser participativa. L’educació és cosa del
professorat però també de les famílies i de totes les persones implicades. Tots
els que formen part de la institució escolar, doncs, d’acord amb les seues
responsabilitats i competències, han de participar tant en la presa de
decisions com en les actuacions que les porten a terme. Aquesta participació
els permetrà aportar la seua perspectiva i experiència, manifestar les seues
necessitats i inquietuds, i col·laborar lleialment en el projecte comú. Al
mateix temps, cada centre ha d’estar implicat en la comunitat més ampla —el
poble o el barri— participant, juntament amb altres agents socials, cívics,
polítics i administratius, en la construcció d’una ciutat educativa.
H
Crítica, creativa i innovadora
L’escola
valenciana ha d’abandonar el model d’educació transmissiva, lamentablement
massa estés encara. Ha d’afavorir que els xiquets i les xiquetes construïsquen
els coneixements que adquireixen des d’una perspectiva crítica, amb les
tecnologies i estratègies més actuals —TIC, enfocaments plurilingües, projectes
de recerca, etc.—, sense conformar-se a fer un ús tradicional del llibre de
text, creant coneixement nou en resposta a problemes i qüestions ben actuals
del medi local o global, i adoptant mesures concretes d’acció social. En
definitiva intentaran entendre el medi social,
cultural, natural i tecnològic en tota la seua complexitat per tal de
transformar aquests sabers en instruments per al progrés, la transformació de
l’entorn i la felicitat de les persones.
I
Amb autonomia
Una
escola amb un elevat grau d’autonomia per a dissenyar els projectes educatius
d’acord amb el context en el qual es troba, dotada de recursos, professorat i
assessoraments necessaris per a desenvolupar-los eficaçment i que ret comptes
dels resultats.
J
Científica
Necessitem
una escola lligada a criteris científics. La conjuntura política del moment no
pot condicionar els fonaments científics, filològics i pedagògics contrastats
en què s’ha de sustentar el sistema educatiu.
L’escola
valenciana ha de ser una escola que investiga, que cerca mètodes que faciliten
un desenvolupament integral de les competències necessàries per a viure en la
societat del segle XXI.
K
Transformadora, compromesa amb l’entorn local i global
Una
escola que proporciona els instruments que faciliten l’aprenentatge de la
realitat ambiental destinats a transformar aquesta realitat des de
plantejaments de sostenibilitat.
Des
d’aquesta perspectiva, l’escola valenciana ha d’estar compromesa, no solament
des del punt de vista pedagògic sinó també ciutadà, amb els problemes més greus
que té plantejat el món en aquest començament del segle XXI. No solament ha de
fer prendre consciència als joves ciutadans en edat escolar sobre problemes com
ara l’escalfament global, la destrucció del medi ambient, la sostenibilitat
dels recursos o el dèficit energètic; tots els establiments educatius han de
convertir-se en avançada d’un canvi d’actitud i de comportaments donant
exemple, en el seu propi funcionament, de com s’haurien d’abordar tots aquests
problemes: estalviar aigua i energia, gestionar les deixalles, compartir els
materials escolars, etc.
L
Coeducadora
La
coeducació comporta la promoció d’una educació que potencia la igualtat real
d’oportunitats i l’eliminació de tota mena de discriminació per raó de gènere,
com també la integració de forma explícita i amb continguts d’aprenentatge de
la perspectiva de gènere i la formació en relacions afectives respectuoses i igualitàries.
M
Humana
L’escola
valenciana que volem ha de ser, a més a més, una escola humana. És veritat que
ha de valorar els sabers i les destreses importants per al futur, les
referències culturals que ens enriqueixen des del passat i les competències que
ens permeten gestionar els problemes del present. Però ha de ser, també, una
escola que situe l’ésser humà en el centre de les seues preocupacions. Ha
d’intentar promoure la felicitat i el benestar emocional de l’alumnat; assaciar
la seua ànsia de saber sense esmorteir-la amb propostes didàctiques rutinàries
o sense sentit; afavorir la complementarietat entre la perspectiva científica i
la humanística a l’hora de plantejar-se i contestar preguntes, i d’abordar
problemes; fer créixer la seua autonomia instructiva i personal eliminant
progressivament les bastides innecessàries que el fan dependent per a sempre;
engegar i enfortir la seua capacitat crítica a l’hora de jutjar tant els sabers
com el comportament de les persones, incloent-hi el propi; fer l’alumnat més
solidari i menys competitiu; desenvolupar les seues capacitats d’imaginació, de
creació i de pensament original i divergent; acostumar-lo a treballar en equip
per a resoldre problemes i gestionar projectes; despertar les seues ànsies de
llibertat, igualtat i justícia, i encoratjar-lo a lluitar per aconseguir-les;
ensenyar-li el valor de l’esforç... Una escola per a les persones, per a la
vida, per a la convivència, per al futur.
L'Ajuntament de --- ha de notificar l'adopció d'aquest
acord a la Conselleria d'Educació mitjançant l'entrada per registre. A més,
aquest fet s’ha de notificar per correu certificat a Escola
Valenciana-Federació d'Associacions per la Llengua, carrer de Josep Grollo,91 –
baix; 46025 València.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada