08 d’agost 2013

PER A ENTENDRE EL QUE HA PASSAT A L'ACCIDENT DE SANTIAGO


Entre tot el que he llegit a propòsit de l’accident de tren a Santiago, el que millor apunta en la direcció que caldria aprofundir és l’article de José Antonio Martín Pallín en El País del 31 de juliol.
Diu:
“…..
Una  vez que se optó por la curva cerrada, los técnicos serían conscientes de que había que agotar, al máximo, todas las posibles medidas de seguridad para que la brusca e inusual reducción de velocidad estuviese controlada y a salvo de cualquier fallo humano. Existen sistemas de seguridad que no hubieran permitido que el tren entrase a gran velocidad en una curva tan extremadamente peligrosa.
Las decisiones sobre el trazado y las medidas de seguridad se tomaron en un momento concreto y en un escenario determinado. Su contenido se encuentra en los expedientes administrativos en los que se recogen las deliberaciones de los técnicos. Es imprescindible conocer los argumentos de los asistentes para determinar quién fue la persona u organismo que tomó la decisión de ejecutar el trágico trazado actual (jo diría més bé “que tomó la decisión de no establecer las medidas de seguridad necesarias para este trazado”).
A partir de estos datos se deben incorporar a la investigación todos los informes y advertencias vertidas sobre las medidas de seguridad excepcionales que deberían adoptarse ante una curva tan extravagante como peligrosa.
Estos personajes no pueden quedar en un segundo plano escudándose en una mala práctica del maquinista. Es casi seguro que la hubo, pero también comparten responsabilidad aquellos que no pusieron en funcionamiento todas las medidas necesarias, incluso más allá de los protocolos rutinarios, para evitar o paliar en lo posible las consecuencias de un descuido humano que nunca es descartable.
….”
Varies reflexions tècniques a propòsit de la seguretat :

·         Mai és pot dir que el risc de pendre una curva a excesiva velocitat s’elimina amb una bona pràctica de reducció de velocitat per part del maquinista. El verdader risc es “que un tren prenga una curva amb excesiva velocitat perque el maquinista no ha reduit la velocitat pel motiu que siga: distracció, esvaïment”

·         “Informes”. L’informe més important és el denominat “Evaluación de riesgos”. En un fitxer adjunt vos adjunte com es fa un Anàlisi de Seguretat Ferroviaria. En la matriu d’evaluació i acceptació de riscos és evident que el  nivell de gravetat de l’accident de Santiago és “Catastròfic”. I la frequência? Jo diría que està entre “Ocasional” i “Remoto”. Si és “Ocasional” cal eliminar el risc; no val cap altra decisió. Si és “Remoto” sols pot acceptar-se si la reducció del risc es impracticable i amb l’acord de l’Autoritat Ferroviaria. Era impracticable la reducció del risc? NO, perquè hi havia un sistema ERTMS que, no se sap perquè, es va decidir instal.lar tan sols fins 4 km abans de l’accident? Qui va pendre esta decisió i perquè? Esta es la clau. (La concesió de la “Autorización de Seguridad” a una infraestructura ferroviaria  és competència de la Dirección General de Ferrocarriles del Ministerio de Fomento, que és, a més a més, la “Autoridad de Seguridad” a nivell nacional)

·         “Advertencias”. Al final del procés d’anàlisi de seguretat es fa una llista de riscos que no s’han pogut eliminar. Es el que s’anomena “Riesgos exportados”. Estos riscos deuran minimitzar-se mitjançant altre tipus d’accions que deuràn realizar-se en la fase d’operació i manteniment del sistema. Son mesures de tipus reglamentari o que imposen uns controls especials de manteniment. El document de “Riesgos exportados” deu estar obligatoriament en el Dossier de Seguretat per a obtindre la “Autorización de Seguridad”.

Altres reflexions polítiques:

·         En El País del dia 5 d’agost hi ha el següent titolar “El PSOE rechaza exigir responsabilidades políticas por la tragedia de Santiago” Jo em pregunte: “I perqué el PSOE si que les demana en l’accident de Metro València” No serà perquè les responsabilitats de tot allò que he comentat  abans corresponen a l’etapa on ells eren els responsables del Ministerio de Fomento i d’Adif? Es terrible només pensar-ho, però cal una explicació.


·         En El País del 6 d’agost un altre titolar “El PSOE propone una agencia de seguridad ferroviaria” Perquè en Espanya tenim que estar sempre inventant la pólvora? Quan hi ha un organisme que no funciona, doncs en creem un altre….que tampoc funciona, però coloquem a uns quants més. Hi ha uns organismes clarament definits en la reglamentació europea sobre el particular, i transcrita a l’ordenament jurídic español. Perquè no exigim que funcione com cal? I si no funciona….responsabilitat civil i penal.