19 d’abril 2012

25 d’abril: Vergonya, cavallers, vergonya.



Es pot considerar l’expulsió dels moriscos l’any 1609, a la recerca d’implantar la igualtat religiosa del territori hispànic, com un dels precedents que culminaren en l’episodi recordat com la Guerra de Succesió a la Corona Hispànica. És en aquest conflicte internacional on s’emmarca la Batalla d’Almansa, sostinguda entre les tropes de l’Arxiduc Carles d’Austria contra les de Felip V de Borbó, net de l’absolutista francés Lluís XIV. La derrota dels aliats maulets aquell 25 d’abril de 1707, va iniciar una sèrie de fets polìtics, econòmics, socials i culturals, com l’abolició dels Furs, de conseqüències incalculables, que acabarien per confondre -i dissoldre- molts fets diferencials del poble valencià.



Els Furs, en conjunt, eren una sèrie de normes o Costums, enteses de manera similar a una Constitució moderna ara, que varen ser creades per Jaume I, seguint i adaptant els Furs d’Aragó a l’ordenació de les diverses viles valencianes. En general, defineixen la posició  i els controls i equilibris entre la Casa Reial, l’Església catòlica eclesiàstica, els procediments judicials i la noblesa. Els Furs varen ser substituïts, immediatament després de la guerra, pel Decret de Nova Planta, promulgació on es consuma l’abolició de l’ordenament jurídic foral valencià i s’implanta el model normatiu institucional castellà, de manera violenta per què en cap moment es dóna peu a la negociació. Acció que va posar fi a l’autogovern sostingut pel poble  valencià durant 500 anys.



Les conseqüències d’aquell Decret varen ser moltes i diverses. La mutació del règim municipil fou total, transformant-se el nou municipi borbònic en un organisme burocràtic i aristocràtic sense competències, tant en l’ordenament gremial com en l’organització del comerç o en altres aspectes sócio-econòmics. Apareix un règim municipal format per regidors que son designat pel rei, amb caràcter vitalici i, fins i tot, hereditari. Amb el pas dels anys, les regidories es van transmetre de manera endogàmica dins les mateixes famílies.
Els funcionaris es nomenaven des de Madrid i el idioma valencià va estar prohibit com a llengua de l’administració. Es produeix, per tant, una decadència de la llengua literària, per a ser substituïda pel castellà, única llengua dels document oficials. Fins i tot a nivell religiós comença la castellanització de les distintes diòcesis. Això si, a nivell de conversa particular continuarà utilitzant-se el valencià.
En el cas de la noblesa, s’observa una progressiva castellanització dels llinatges per l’esgotament de les antigues estirps valencianes.

Econòmicament, el sistema de monedes valencianes a base de lliures, sous, diners, etc. és substituït, a partir de 1707, pels doblons i per escuts; i més tard pel maravedí castellà. El camperolat, no obstant, no modifica la seua situació dolenta. Formen la majoria del poble valencià, que no deixen de ser espectadors d’un conflicte alié i són sotmesos a més impostos, que els empobreixen i feudalitzen.

Maulets eren els valencians que havien donat suport a l’Arxiduc Carles d’Àustria lluitant contra els botiflers, partidaris del rei de Borbó. Per a les batalles, empraven com clam distintiu el so del corn rugós, el caragol marí més gran de la Mediterrània. Anys després, quan la repressió posterior a la desfeta, tot aquell que en tinguera un era sospitós d’haver sigut maulet i, per tant, executat.
Com a represàlia contra els valencians, el 17 de juny de 1707, comença l’incendi i extermini de Xàtiva, segona ciutat del Regne de València. Dies després del setge de Xàtiva, D’Asfeld va ordenar “pasar al cuchillo” a tots els maulets que havien participat en la defensa de la ciutat. Segons Berwick en una carta: “Mai s’ha vist una obstinació com la de Xàtiva, he ordenat a Asfeld que la destruïsca tota sencera, per a que servisca d’exemple i que tots els seus habitants siguen conduits a La Manxa. I en efecte, després d’alguns dies de purgues i saqueig, D’Asfeld va reunir a la població a la ciutadella, on es va llegir una llista d’unes 55 persones que per ser partidàries borbòniques va ser perdonades, mentre la resta de la població va ser deportada a Castella, deportació durant la qual va morir molta més gent. Poc després va arribar l’ordre de cremar la ciutat a la que Felip V havia donat el vist-i-plau. Finalment, el rei va ordenar canviar el nom de la ciutat pel de Nueva Colonia de San Felipe.
Per aquestos motius es conserva el quadre de Felip V al Museu de l’Almodí de Xàtiva, girat cap per avall en 1956 pel seu director, el vila-realenc Carles Sarthou. El gest s’acostuma a relacionar amb una espècie de revenja per la crema de Xàtiva però caldria afegir a la intencionalitat del director del museu el record de l’episodi de Vila-real, la seva ciutat natal, on la matança va tindre unes conseqüències demogràfiques notables. El descens de la natalitat fou extraordinari i el ritme de creixement de la població es va estancar fins a la segona meitat del segle XVIII. Vila-real va deixar d’ocupar el lloc de privilegi de què gaudia mentre va existir el regne. No és casual, aleshores, que el responsable que el retrat de Felip V penge cap per avall fóra un vila-realenc.
Xàtiva i Vila-real no va ser les úniques ciutats assetjades i destruïdes per les tropes borbóniques; també Alcoi, Dénia i moltes altres poblacions:



Al Tall és un dels grups clau de la música en valencià. En discs com “Quan el mal ve d’Almansa” narra la història de la interminable lluita en defensa de la cultura pròpia. Una trajectòria de més de 35 anys marcada per la reivindicació de la cultura i la llengua en els seus moments més crítics.
Per Al Tall, la pregunta “què es va perdre en Almansa” té una resposta clara. Eixa resposta és precissament la història que comença amb  Jaume Ii la seua obra: “Vergonya, cavallers,vergonya”, on posa algunes paraules en boca del rei en Jaume.
Tornem a la nostra terra, deixem la caverna als morts,
Jaume du la senyera, la du apuntant cap al sol,
la passa sobre la terra, la torna a alçar cap al sol,
Jaume du la senyera, la du a les institucions,
Jaume du la senyera, la du a les institucions.
 
Tornem a la via d’en Jaume, girem-la cap al futur,
hissem la llengua del terra que l’hem de traure a la llum,
passem de l’autonomia, trenquem tots els estatuts,
portem la sobirania i fem restablir els Furs,
portem la sobirania i fem restablir els Furs.
 
Aneu encenent les flames, aneu connectant els llums,
ben amunt les bengales, que hi vegen clar tots els ulls,
que Jaume du la senyera, que ho vegen clar tots els ulls,
la clava dalt de la torre i no el pararà ningú.
 
La llum sempre guanya en la vida i torna a eixir pel llevant
i encara que el ponent llança les ombres sobre la mar,
la llum sempre torna encesa, torna a eixir pel llevant,
només camina la vida, les ombres són un parany,
només camina la vida, les ombres són un parany.
 
A Otos (La Vall d’Albaida) hi ha la ”Pedra de Basset”, un rellotge de sol molt especial, doncs marca només la data simbòlica del 25 d’Abril; aquest dia l’ombra cobreix completament l’escut, en commemoració de la Batalla d’Almansa.
L’escultura, obra del professor i gnomòleg otosí Joan Olivares, situada en un jardí al darrere del palau marquesal, està inspirada en una antiga pedra que al segle XIX es feia servir de centre de reunió popular i com a piló on picaven espart els nostres avantpassats. Aquest nou calendari solar conté una llegenda relativa al 300 aniversari, amb la frase ‘300 anys de renadiu’, en relació a la capacitat del poble valencià de renàixer per si sol …